Friday, November 18, 2011

Bisik Suara Positif!



Tindakan kita sering dipengaruhi suara yang kita sampaikan ke minda kita. Set suara-suara positif kepada minda, seperti :

"Saya akan berjaya..." 
"Saya akan menyiapkan kerja ini dengan sempurna..."


Singkirkan segala bisikan negatif, seperti....

"Saya akan gagal..."
"Saya tidak dapat melakukan kerja ini..." 
"Tiada orang akan sukakan hasil kerja saya..."


Berpandangan optimis dan berfikiran positif dapat memudahkan segala usaha yang kita laksanakan. Sekalipun keadaan sekeliling menyebabkan perasaan kita tidak bermaya, masukkan gambaran-gambaran positif di minda kita.




Orang yang optimis;

1.  Melihat kebaikan di sekelilingnya dalam apa keadaan sekali pun 

2.  Mempelajari daripada segala kesusahan yang dilalui, serta menerima dengan hati terbuka, dan berlapang dada.

3.  Mencari penyelesaian masalah, bukan memperbesarkan suatu masalah.


Orang yang berjaya selalu bercakap tentang matlamat mereka. Mereka bercerita tentang masa depan, bukan mengungkit masa silam. 



Apabila lebih positif diri kita, lebih bersemangat dan lebih produktif kerja yang dilakukan kerana kita akan menjadi seperti apa yang kita selalu fikirkan.  



No comments: