Tuesday, August 14, 2012

5 Rahsia Hebat Seorang Anak



Rahsia 1 :
Anak hebat punya matlamat yang jelas dan tidak sanggup berkompromi dalam merealisasikan matlamatnya itu. Apabila ditanya apa cita-citanya apabila dewasa nanti, anak hebat boleh memberikan jawapan dengan pasti akan cita-citanya itu. Matlamatnya cukup jelas. Malah dia tahu kenapa dia mahu mencapai cita-citanya itu dan untuk apa. Dia cukup yakin bah
awa hanya faktor masa sahaja yang menghalangnya mencapai cita-citanya sekarang. Namun satu hari, ia pasti menjadi kenyataan.

 
Rahsia 2 :
Anak hebat pentingkan pelajarannya. Dia tahu hanya pelajaran sahaja yang membolehnya mencapai semua cita-citanya. Sebab itulah anak hebat sentiasa memberikan tumpuan dalam kelas, menyiapkan semua kerja sekolah yang diberikan dan mengulangkaji pelajarannya. Malah anak hebat menyertai program motivasi luar bagi mendorong dirinya dan memantapkan teknik dan kemahiran belajarnya.

 
Rahsia 3 :
Anak hebat tidak malu mengakui kelemahannya dan meminta bantuan bagi mengatasi kekurangannya itu. Anak hebat sedar bahawa tidak semua orang tahu semua perkara. Dia juga sedar bahawa setiap orang memiliki kehebatan, bakat serta kebolehan yang berbeza-beza. Menyedari akan perkara ini maka anak hebat sentiasa mencari bantuan bagi mengatasi setiap kelemahannya itu.

 
Rahsia 4:
Anak hebat menjalinkan hubungan yang baik dengan semua orang. Mereka hormat kedua ibu bapanya dan sentiasa dengar akan nasihatnya. Anak hebat sentiasa berusaha menyenangkan dan menggembirakan keduanya. Anak hebat juga sentiasa membantu dan mesra dengan adik beradiknya. Dia juga disenangi oleh rakan-rakannya dan sentiasa menolong mereka sama ada dalam pelajaran atau urusan hariannya. Anak hebat sentiasa dipuji oleh guru-gurunya dan menjadi ayam tambatan disekolahnya. Dia juga sentiasa boleh diharapkan dalam apa juga urusan dan sentiasa bersedia untuk membantu.

 
Rahsia 5:
Anak hebat sentiasa muhasabah tindak tanduknya dan memantau prestasi pencapaiannya. Dia tidak membiarkan kemajuannya terbantut. Dia tahu dimana dia berada sama ada semakin hampir atau masih jauh dari sasarannya. Apabila dia dapati sesuatu perlu dilakukan bagi memperbaiki prestasinya lalu dia ambil tindakan yang proaktif dan melakukannya tanpa menunggu disuruh, diarah atau ditegur.

 



Dipetik dari : tengkuasmadi.com

No comments: