Monday, May 11, 2009

Amalan Pemakanan Untuk Kesihatan Tubuh



MAKANAN HARIAN YANG MENGANDUNGI ZAT DAN VITAMIN YANG PENTING

Dua aspek makanan yang perlu dijaga; Halal dan Mutu (Khasiat dan Zat)

1. ZAT BESI – Membekal oksigen dalam darah dan sel-sel, meningkatkan keaktifan enzim (enzyme), dan berkesan terhadap anemia. Terdapat dalam daging, kuning telur, limpa, hati, tiram, kacang soya, kacang peas, bijirin, sayuran, kismis dan buah-buahan.

2. KALSIUM – untuk tulang dan gigi. Terdapat dalam susu, dan hasil-hasil lain seperti hasil ternakan, telur, tauhu, makanan laut dan sayuran berdaun hijau.



3. PROTEIN - untuk membina darah, sel-sel, tisu-tisu dan organ di dalam badan. Terdapat dalam susu, ikan, telur, daging, kacang peas, daging yang kering, makanan laut dll.

4. UNSUR MINERAL - terdapat dalam makanan laut, limpa, sayuran berdaun hijau dan kuning telur.

5. VITAMIN A - baik untuk mata, pertumbuhan otak, hati dan antikanser. Terdapat dalam sayur, susu asli, kuning telur, mentega, minyak sayuran, buahan, tembikai, tomato, betik, minyak hati ikan dll



6. VITAMIN B KOMPLEKS - melancarkan perjalanan darah. Boleh didapati dalam sayuran berdaun hijau, bijirin, telur dan limpa.

7. VITAMIN C - baik untuk pencegahan kanser dan mengurangkan kolestrol. Terdapat dalam kumpulan buah limau, cili hijau, teh hijau dan semua jenis sayuran.

8. VITAMIN D - membantu pengapuran tulang dan gigi, mengimbangi paras fosforus dalam darah serta melaraskan metabolisme kalsium dan fosforus. Terdapat dalam semua jenis ikan, susu, ragi, sayuran, cendawan, minyak ikan, limpa, cahaya dan sinaran matahari.



9. VITAMIN E - mencegah keuzuran otot dan baik untuk kulit. Boleh didapati dalam bijirin, kacang peas, susu dan kuning telur. (DAN JUGA MINYAK KELAPA DARA).


Elakkan makanan yang ada berlebihan karbohidrat, lemak dan gula.

No comments: